malvertising u igricama Zanimljivosti

Malvertising u igrama: Kako zaštititi dete koje voli da igra

Podeli

Deca obožavaju igre na telefonu i tabletu, ali upravo tamo ih često vrebaju najopasnije reklame. Malvertising je oblik zlonamernog oglašavanja – reklame koje ne samo da varaju, već mogu i da preuzmu kontrolu nad uređajem ili otkriju lične podatke korisnika.

Nažalost, mnoge besplatne igre koje deca vole pune su reklama koje nisu pažljivo proverene. Neke vode na sajtove s lažnim nagradama, druge pokreću automatska preuzimanja u pozadini. Sve češće ni klik nije potreban – dovoljno je da se reklama prikaže i opasnost je tu.

Posebno se izdvaja Roblox, jedna od najpopularnijih platformi među decom. Iako sama po sebi nije zlonamerna, mnoge igre unutar nje vode na spoljne sajtove, pozivaju na učestvovanje u lažnim anketama, nude nepostojeće nagrade i „Robux“ valute u zamenu za lične podatke. Neka deca su čak bila izložena kockarskim mehanikama, a najopasniji su slučajevi u kojima su kontaktirani od strane predatora koji koriste igre kao mamac.

Igranje više nije izolovana aktivnost – reklame se pojavljuju između nivoa, tokom gledanja nagradnih video-klipova i u menijima. Upravo tu dolazi do greške: dete ne razlikuje promo sadržaj od igre, pa je svaka poruka potencijalno opasna.

Šta roditelji mogu da urade?

  • Birajte igre koje imaju opciju “no ads” čak i ako se plaća
  • Uključite zaštitu na uređaju – roditeljski nadzor, kontrola sadržaja i bezbedni DNS
  • Ograničite Roblox igre na verifikovane i proverene
  • Pokažite detetu kako izgledaju lažne reklame i dogovorite se: „Ako ti se nešto učini čudno – dođi odmah.“
  • Razgovarajte s detetom o tome šta igra i zašto – iz tog razgovora proističe poverenje

Poruka za roditelje: Gejming ne mora da bude bojno polje. Uz malo znanja i strpljenja, može postati prostor u kojem se dete oseća i bezbedno – i voljeno.

Za one koji žele da saznaju više

Ako želite da dublje razumete kako funkcioniše digitalni svet reklama, nadzora i sajber pretnji, postoji nekoliko sjajnih preporuka. Filmovi poput The Great Hack i Blackhat prikazuju koliko lako podaci i oglasi mogu postati oružje, dok serije Mr. Robot i Clickbait osvetljavaju mračnu stranu interneta i manipulacije. Za čitanje, Little Brother Coryja Doctorowa idealan je za tinejdžere koji žele da nauče više, a knjiga The Art of Invisibility pruža praktične savete o tome kako zaštititi svoju digitalnu privatnost – i onu svoje dece.

Više o ovoj temi na blogu Indijanka Danka ali i u tekstovima Roblox pod istragom: „Raj za pedofile namenjen deci“ i lažno prikazivanje broja korisnika ali i Kako su gaming kompanije naučile da imitiraju kockanje?

Indijanka Danka ili Danica Manojlović je utrla put mnogim ženama u svetu IT-ja i gejminga u Srbiji. Jedini nosilac nagrade IT Award za najuspešniju ženu u Srbiji, finalista kampanje godine u Londonu organizacije Women in Games, autor i voditelj prve emisije o gejmingu kod nas CD BAJT, direktorka prve gejmig televizije u Srbiji i saradnik nekih od najpoznatijih kompanija na svetu. Blogerka, zaljubljenik u kulturu i majka.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *